måndag 29 april 2019

Jag fattar ingenting

Jag har följt börsen i stort sett dagligen i över fem år nu och åtminstone veckovis i drygt tio år. Under veckan som gått har jag insett att jag tamefasen inte fattar någonting.

Låt mig börja med Skanska. Skanska har gått trögt hela förra året och man sänkte utdelningen rejält i år. I samband med det informerade man om att det gick trögt och att 2019 skulle bli ett "dött år" utan vinst. Aktien sjönk 20-30 % och jag har därför valt att avvakta med att köpa Skanska till tidigast i början av 2020. Men även det är lite optimistiskt eftersom om det stämmer gör man vinst tidigast 2020 så i slutet av 2020 kanske skulle vara lämpligt att börja köpa igen.

Det här har därmed inte påverkat kursen utan den har stigit under hela början på året och när nu rapporten släpptes som sa i stort sett samma sak som man sagt tidigare så sjönk kursen kraftigt. Jag förstår inte. Trodde man att ledningen ljög om att 2019 skulle bli problematiskt?

Handelsbanken redovisade en vinst på nästan 1 miljard mer än man räknat med första kvartalet framförallt för man inte betalade in en del av vinsten till sitt personalprogram detta året. Kanon tänkte jag, det måste aktieägarna gilla. Icke! Aktien sjönk vid rapporten. Ja visst man hade lite högre kostnader men ändå. Jag förstår inte.

Spotify redovisade förlust. Aktien steg på beskedet. (Har nu visserligen fallit tillbaks igen).

Amazon ökade försäljningen med 17 % mot föregående år. Aktien sjunker under dagen. Jaha?

Swedbank redovisade ökad vinst för första kvartalet. Aktien sjönk på beskedet. Okey.

Ja ja jag fattar att aktiekursen beror på vad folk har trott ska ske, så även om Swedbank redovisar en högre vinst så sjunker aktien för att marknaden räknat med ännu mera vinst. Mr Market verkar inte göra så solida bedömningar.

Men nu till det som förbryllar mig allra mest. [Lång paus]

Göran Persson blir styrelseordförande i Swedbank? WTF som man skriver på nätet för att beskriva chock. Vad blir det på svenska? VIH?

Vad har en tidigare socialdemokratisk partiledare och sedermera svensk statsminister med bankväsendet att göra? Helt allvarligt. Det måste finnas bättre kandidater för det uppdraget?

Ja men har var ju faktiskt styrelsemedlem på Ålandsbanken kanske någon säger. Ja men varför i hela friden var han där då?

Jag kanske bara har en dålig dag men just nu känner jag att jag inte förstår någonting.

"End of rant"

2 kommentarer:

  1. Nej, marknaden är inte rationellt, som den är enligt all form av teori :) Och det är ju vad som skapar möjligheter.

    Det är väl inte så konstigt att SWB plockar in Persson, eller? Skulle det komma till skarpt läge när det gäller kontakter med USAs myndigheter, då kan situationen utvecklas till politik på hög nivå, mycket väl. Vi ska inte underskatt att det kanske rör sig om politiska intressen, det som sker med allt som dyker upp kring bankväsendet just i Europa. Då kan det vara bra att ha ngn som Persson, som kan öppna dörren snabbt till maktens korridorer.

    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligheter ah det ska jag komma ihåg :)

      Det kan väl inte vara därför? Även om Swedbank för böter så tror bedömare att en bot på 5 miljarder kan vara rimlig. En liten summa för Swedbank i sammanhanget och hur skulle en gammal politiker kunna påverka det. Det måste ju vara viktigare att ha en ordförande som kan leda banken mot att hitta nya marknader, bli mer lönsam, kapa kostnader med bibehållen kvalitet på service etc. Inte att få lite rabatt på en bot.

      Radera