fredag 15 mars 2019

Hänt i veckan

Det blev mycket denna vecka. Först hade jag en bekant som olyckligt nog befann sig på planet som störtade. Även om det inte var en nära vän så får det en verkligen att fundera över livet och hur fort det kan gå. Nu är jag ingen förespråkare av mentaliteten"du måste leva här och nu för du kan dö imorgon" men det får en helt klart att fundera över vad man håller på med.

Något jag faktiskt funderade på var hur mina surt förvärvade stålar skulle användas om jag går bort tidigt. Jag kände att jag inte skulle vilja att de spenderades på skräp utan att de för någon annan också skulle kunna agera som en trygghet i vardagen med en passiv inkomst varje år.

Ingen i min närhet vet att jag sparar så blir kanske lite fånigt att ta upp vad man vill att pengarna ska användas till. Bättre skulle kanske vara att skriva något testamente eller liknande. Får se hur jag gör.

Mycket jobb blev det också men nu är veckan över och det känns skönt.

I väskan sålde jag Acando och ökade istället i Investor och SCA. Det minskade min avkastning varje månad med 80 kr vilket var lite tråkigt. Jag har lite svårt att veta vad jag ska köpa och tycker mycket ser dyrt ut. Båda köpen ser jag som relativt defensiva och Investor seglade upp som mitt största innehav vilket känns bra.

Det blev också lite utdelning från Johnson & Johnson på ca 250 riksdaler. Alltid något.

Nu blir det en lugn helg och sen kliver vi strax in i utdelningssäsongen, det är härligt.

2 kommentarer:

  1. Ja, värsta utfallet för alla måste väl ändå vara om Allmänna arvsfonden lägger händerna på pengarna. Men jag minns när jag började tänka på att fixa ett testamente. Det måste göras, men det är inte så roliga tankar direkt.
    Varför har du inte pratat med omgivningen om att du sparar förresten? Pengar är väl något man faktiskt kan prata om idag?
    Mvh investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle det verkligen vara. Jag är uppvuxen i en familj där det inte uppskattades att prata om pengar. Har nämnt någon gång att jag sparar i lite aktier för pensionen men inte mer än så. Väldigt synd givetvis och ingen skräll att det därför tog många år som vuxen innan polletten trillade ner kring avkastning och ränta på ränta etc.

      Radera