fredag 22 februari 2019

Mycket som händer just nu

Få har missat anklagelserna mot Swedbank som släpptes någon gång under tisdagen. Något jag reflekterat över flera gånger de senaste åren är hur mycket marknaden, enligt mig, överreagerar på dåliga nyheter. Jag bestämde mig därför för att anta att detta skulle stämma även denna gång. Jag kände också att hela syftet med att ligga med lite likvider är ju för att kunna kapitalisera på dessa lägen.

Aktien störtdök med 6 % fram till lunch och jag satt redo med köpknappen och slog till på 100 aktier för 199,85 kr. Vilken succé tänkte jag. Den tanken blev tyvärr kortvarig när jag såg hur aktien fortsatte falla och slutade på minus 12 % efter onsdagens handel. Efter den initiala besvikelsen hade lagt sig bestämde jag mig för att inte ge upp där. När aktien föll ca 10 % ytterligare under gårdagen slog jag till på 120 aktier till för 167,20 kr.

Huruvida detta är bra eller inte vet jag lika lite som någon annan men jag bygger detta på att det var bara anklagelser och vi vet än så länge inte hur omfattande det är. Detta i sig anser jag medför en onödigt hög oro på marknaden och min slutsats blir därför att fallet är onödigt högt.

Med det sagt är jag övertygad om att anklagelserna är sanna och man kommer få betala böter men inte så pass allvarligt att verksamheten skulle äventyras. Om något år eller två är säkert allt som bortblåst och då kan jag glädjas åt att jag lyckades snappa upp några aktier billigare i fallet.

Det är inte rimligt att man ska kunna träffa botten vid sådana här lägen men lärdomen får nog ändå bli att jag skulle ha avvaktat hela första börsdagen efter nyheter likt denna.

Om det nu inte var nog med tråkiga nyheter så presenterade Kraft Heinz sin rapport vilken var helt bedrövlig och aktien tappade nästan 30 % idag. Utdelningen sänktes med 36 %! De verkar ha större problem än jag trodde och frågan är om man återigen får bita i det sura äpplet och sälja ännu en aktie med förlust. Jag ligger för tillfället back 40 % sen köp. och då har ändå valutaeffekten varit positiv.

Det var nog med tråkiga nyheter för denna vecka och nu blir det bröd och vatten över helgen. Det ska kännas när man misslyckas.

6 kommentarer:

  1. Jag har personligen aldrig förstått varför många människor tenderar att reagera på nyheter när de handlar aktier. Det är en sak om man på förhand har en analys eller handlingsplan att gå över. Men, att kasta sig in i marknaden bara för att det rör på sig, det kan bli förödande en vacker dag. Men, du kanske lurade på ett köp redan tidigare, av andra anledningar?
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker precis tvärt om. Eftersom ingen fundamenta har förändrats är det ett bra läge att öka (eller minska) just på grund av nyheterna som helt plötsligt har gjort folk rädda för en enskild aktie eller marknaden i stort. Jag minns t.ex Brexit när börsen backade rejält men tre dagar senare var allt frid och fröjd.

      Nu är min strategi inte att ligga likvid därför sker det inte så ofta men nu när jag hade möjlighet ville jag testa.

      Radera
  2. Det är en sak om hela marknaden dyker pga makro då kan jag bottenfiska. Företagsspecifika nyheter som får en aktie att falla i övrigt stigande marknad håller jag mig bort ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan hålla med till viss del, om det finns konkret information efter en rapport eller liknande men spekulation som denna tycker jag tenderar att vara överdriven.

      Radera
  3. Hejsan! Ägde swedbank sen innan och min plan var att öka nu till februarilönen, pga av rapporteringen gjordes ökning nr 1 21/2, ökning 2 22/2 och idag 25/2 sista ökningen. Mer än dubblade innehavet. Tror starkt på bank och absolut på swedbank. Vill äga liksom många stora spelare vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte dumt alls. Vi får se om vi har rätt. Blir spännande att följa detta under året.

      Radera