tisdag 7 augusti 2018

Lite jobb i en av lägenheterna

Det är inte alltid bara att håva in tusenlapparna när man hyr ut lägenheter. I julas gick ett kylskåp sönder och nu var det dags för en torktumlare och lite annat smått som gått sönder i den andra lägenheten. Idag har jag därför spenderat hela dagen med att lägga ny trall på balkong, laga en gummilist, ett ventilationsskydd samt försökt men misslyckas med att laga en torktumlare.

Jag köpte en ny torktumlare för härliga 6 500 kronor. Det gick att komma undan för några tusenlappar billigare men då var det väldigt hög elförbrukning och den såg allmänt trist ut. Tror inte det hade gett så mycket mer att hyra in en servicetekniker för några tusen och lagat den heller.

Det ska sägas också att jag skulle beteckna mig själv som en person med tummen mitt i handen så dessa grejer är verkligen inget enkelt jobb för mig. Jag är däremot envis och brukar lyckas någorlunda tillslut.

Till saken hör att min hyresgäst den senaste månaden har gjort av med tre gånger så mycket el och fem gånger så mycket vatten som jag brukade göra av med och då jobbade jag hemifrån med 2-3 datorer igång hela dagen etc. Vid konfrontation om detta uppdagades det att det har tvättats för vänner och familj. Det var säkerligen därför som torktumlaren tagit stryk men givetvis svårt att bevisa. Den var sex år gammal.

En tillsägelse fick räcka för denna gången och jag hoppas det kommer märkas på räkningarna framöver. Då jag har ett maxbelopp inskrivet i kontraktet som överskridits hade jag kunnat kräva några hundralappar i restitution men jag hoppas istället på bra goodwill om det skulle hända något annat i framtiden.

Det var lite om hur det kan vara att hyra ut lägenhet. Alltid härligt med lite jobb på semestern.

10 kommentarer:

  1. Är i samma läge och hyr ut min BR i andra hand. Ska nu sälja den, är less på att leka hyresvärd. Hittils har jag haft snälla hyresgäster men de avslöjades en vild fest nyligen. Inget fel i det men festen hördes över hela kvarteret.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej myntaren och tack för din kommentar. Aj aj, det är rätt svårt att hitta den perfekta hyresgästen, det är alltid något man får dras med.

      I ett långsiktigt perspektiv vill inte jag vara hyresvärd heller. Jag ser faktiskt fram emot den dagen jag kan styra alla mina investeringar från solstolen. I min nuvarande situationen är det dock väldigt fördelaktigt, både skattemässigt men även ekonomiskt då båda lägenheterna ger lite drygt 6 % i avkastning på kapital.

      Radera
  2. Hej!

    Det går inte att ändra i hyreskontraktet (minska hyran något som morot) och installera en undermätare så att de betalar elen istället? Eller är torktumlaren i en gemensam lokal som fler använder?

    Mvh http://varekonomiskaresa.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för din kommentar. Det är möjligt att det går men det blir en del jobb med det också. Nu tog jag höjd för att elen skulle ingå när jag satte hyran. Torktumlaren var min egen och stod i lägenheten. Har inte stött på din blogg förut, ska spana in den.

      Radera
  3. Jag är alldeles för bekväm av mig för att vara hyresvärd, åtminstone om jag skulle behöva vara fastighetsskötare.

    Det blir helt enkelt för mycket jobb för att vara en "passiv inkomst" (inte tillräckligt passiv).

    Jag köper nog hellre några aktier...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej utdelningssmålänningen, jag är helt med dig och när mitt utlandsäventyr är över blir det helt klart aktier för pengarna.

      För övrigt har jag din blogg på mina favoriter men såg nu att den inte fanns med på min blogglista. Tillagd nu.

      Radera
    2. Jag tänker likadant. Lösningen är förstås att hyra in hjälp med allt. Hörde jag Balder, Wallenstam?

      Radera
    3. Det har jag faktiskt inte kollat upp. Det kanske skulle vara en lösning om man hade många lägenheter.

      Radera
  4. Sex år, då var den ju i princip ny ;-)

    Min mammas tumlare och tvättmaskin är från tidigt åttiotal. Dock fick maskinen en lite lättare service av en anhörig förra året, i övrigt har de varit felfria. Tror helt enkelt det är svårt att "slita ut" vitvaror utan de byts snarare då de blivit ofräscha eller mot dito med lägre elförbrukning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det stämde i mycket större utsträckning med äldre grejer. Nya grejer har mycket lättare att gå sönder. I just det här fallet är jag väldigt övertygad att min hyresgäst gjort något som man inte ska, men som sagt svårt att bevisa.

      Radera