lördag 14 oktober 2017

Hänt under veckan

Under veckan har två nya bolag gjort entré i portföljen.

Handelsbanken B
50 st aktier inköptes för 125,2 kr styck.

Jag har tidigare haft en rejäl slant i Swedbank. Jag avyttrade mitt innehav i samband med att banken inte var tillmötesgående med att jag skulle äga två bostadsrätter. Jag bytte då bank till handelsbanken och har sedan dess sneglat på kursen och nu valde jag att slå till. Även om jag generellt är skeptiskt till vad som pågår i ekonomin i övrigt så känner jag att jag inte vill stå utanför banksektorn. Jag har för avsikt att fortsätta öka under vintern.

SKF B
50 st aktier inköptes för 176,2 kr styck.

Jag gillar starkt företag som producerar saker och SKF är inget undantag. SKF har nyligen infört "industry 4.0" som går mycket bra. Effektiviseringspotential är enorm och jag är övertygad om att det kommer ge goda resultat. De planerar därmed att flytta tillbaks en stor del av produktionen till Sverige vilket ger synergieffekter då de flesta kunderna är i Europa. Kan förhoppningsvis öka ytterligare vid tillfälle.

Utdelningar
Coca Cola 94 kr
Brookfield Renewable Partners 68 kr

Utdelningarna var så låga att jag var tveksam till att ens skriva med det, men man måste börja någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar