torsdag 21 september 2017

Nu kör vi

Alright då drar vi igång på riktigt.

Efter en intensiv arbetsvecka kan jag varva ner med ett skriva några rader om planen med bloggen. Som så många andra där ute går jag i tankarna att jag vill bygga upp ett kapital som genererar en så hög passiv inkomst som möjligt. Även om det skulle vara häftigt att nå målet att inte behöva arbeta alls så känns det väldigt avlägset och mitt första mål är därför en miljon i avkastande kapital på min ISK/KF.

Jag har haft ett intresse för sparande i åtminstone fem år och har lyckats bygga upp en portfölj med ett värde på cirka 300 000. Jag kommer att redovisa mina köp och försöka hålla någon form av månadsrapportering vad gäller värdet. Jag har även fört statistik i närmare fem år så det finns möjlighet att dela information om detta i ett senare skede.

Utöver min portfölj har jag en bostadsrätt som jag hyr ut. Kan skriva mer om hur det går och mina tankar kring detta i ett separat inlägg.

Min strategi är som många andra att genom regelbundna köp nå miljonen. Jag har haft planen att aldrig sälja någon aktie vilket jag hållit väldigt bra tills för någon månad sen då jag börjat sälja av aktier när jag tyckt de ligger högt och försökt köpa tillbaks till lägre pris. Det har visserligen inte gått dåligt utan jag ligger plus någon tusenlapp men jag gillar inte att jag är så otålig. I brist på action startar jag därför bloggen som kanske kan få mig att hålla mig i schack då jag "har för avsikt" att redovisa alla affärer.

Vidare ska bloggen bli ett kul experiment att dela mina tankar kring mina investeringar.

Då jag relativt ofta även får utbrott över politiska beslut eller politiska beteenden i största allmänhet kommer jag även då och då skriva inlägg gällande detta.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar